Den 19 juli lämnade Stellan Bojerud oss efter en längre tids sjukdom | Sverigedemokraterna i Solna

Den 19 juli lämnade Stellan Bojerud oss efter en längre tids sjukdom

398px-Stellan_Bojerud_4Stellan gjorde en lång karriär inom det militära och var överstelöjtnant vid Svea livgarde, territorialförsvarschef för Arlanda och lärare i militärhistoria vid Försvarshögskolan. Han var författare samt debattör i militära och säkerhetspolitiska frågor. Bland hans verk kan nämnas de om Ivor Thord Gray samt rättsskandalen ”Livstidslögnen”. Stellan redovisade också ett stort antal verk om försvarshistoria tillsammans med andra t ex verket om VK 2.

Stellan var också en mycket kunnig och uppskattad medlem av Sverigedemokraterna och har bidragit på många olika områden bland annat i partistyrelsen, som medlem av det försvarspolitiska utskottet och säkerhetspolitiska rådet och riksdagsledamot.

Under många år var Stellan medlem av Sundbybergs kommunfullmäktige med start 1970. Han satt i olika nämnder och var tidvis vice ordförande i fullmäktige och medlem av kommunstyrelsen.  Stellan hade in i det sista ett stort hjärta för sitt älskade Sundbyberg. Vi kommer alltid att minnas hans kamp för att gräva ner järnvägen genom centrala Sundbyberg samt hans kamp för att göra Kymlinge till ett naturreservat. Tyvärr fick han inte uppleva nedgrävningen av järnvägen men fick glädjas åt att beslutet fattades under hans livstid.

De sista åren var Stellan rullstolsbunden och främst var han aktiv på digitala forum där han gjorde sig känd för sina kunniga och vassa kommentarer. Stellan lärde sig moderna medier till fulländning.

Vi kommer sakna Stellans erfarna, intelligenta och välformulerade åsikter. Stellan var en sann sverigepatriot och sundbybergspatriot och som sådan ett föredöme för oss andra Sverigedemokrater och Sundbybergare. / Sverigedemokraterna Sundbyberg